wtorek, 15 grudnia 2009

Przedświątecznie

Kolejka do piekarnika ustawiła się  na jutro i pojutrze, bo w piatek pierwsze spotkania wigilijne i każdy z domowników coś szykuje.
Już jutro zapachnie nam świątecznie. Ciasto na pierniczki mam w planie, a poza tym ulubione przez wszystkich ciateczka migdałowe, bez dodatku mąki.
Przepis na te ciasteczka pochodzi z "Wyśmienitej Kuchni Francuskiej", wydanej kilka lat temu przez Arkady.
Makaroniki:
  • 120g obranych migdałów, podpieczonych w piekarniku + migdały do dekoracji
  • 160g cukru pudru,
  • 2 białka,
  • 1/2 łyżeczki esencji migdałowej lub waniliowej - ja biorę cukier puder zmielony z laską wanili
Rozgrzać piekarnik do 180 st. C
W malakserze zemleć wystudzone migdały i cukier puder.
Nie przerywając dodać białka - nie ubite wcześniej. Na końcu dodać esencję.
Uformować w wilgotnych dłoniach kulki wielkości orzecha włoskiego
i ułożyc na blasze, pokrytej pergaminem.
Każdą kulkę spłaszczyć i udekorować migdałem.
Piec 10-12 minut aż się zrumienią - po wyjęciu z piekarnika, przełożyć na ruszt i wystudzić.
Z mojej praktyki:
1. Ciasto zawsze wychodzi mi tak rzadkie, że nakładam ciastka łyżką na pergamin. Ma to tę zaletę, że można nakładać małe ciasteczka.
2. Do dekoracji, oprócz migdałów, używam połówek orzecha włoskiego, co nadaje ciastkom lekkiej goryczki. Czasami dekoruję je kropekami czekoladowymi do wypieków, co szczególnie lubią dzieci.
3. Ciastka rosną w trakcie pieczenia i trzeba zachować odpowiednie odstępy, ale nawet gdy się zleją w jedno, wielkie ciacho są pyszne.
4. Zawsze robię potrójną porcję - można je długo przechowywać, bo nie mają tłuszczu.
5. Polecam do zrobienia razem z dziećmi - łatwe i efekt gwarantowany.
Smacznego

5 komentarzy:

  1. witam
    mam zamiar robic ciasteczka makaroniki i chcialam sie Pani dopytac ile c.pudru z wanilia PAni daje do tych ciasteczek?bo wlasnie kupilam taki cukier ale jest go tylko 10g i nie wiem ile dodac np.na 3 porcje ciasta.
    czy wystarczy to jedno opakowanie i reszta sam cukier puder?prosze o dop.
    pozdrawiam Katarzyna

    OdpowiedzUsuń
  2. Katarzyno,
    Ilość cukru waniliowego nie ma wielkiego znaczenia dla smaku ciasteczek - ja dodaję cukier puder, który trzymam w słoiku z laską wanilii w ilości łyżeczka na 1 porcję ciasta.
    pozdrawiam i życzę smacznego.

    OdpowiedzUsuń
  3. to jeszcze raz ja,jutro mam zamiar piec ciasteczka i chcialam sie dokladnie dopytac co mam robic jak sie juz upieką.mam ich posciagac?prosze mi napiasac jak Pani to robi.mam nadzieje ze nic nie zepsuje.....KAtarzyna

    OdpowiedzUsuń
  4. i jeszcze raz....czy migdaly podpiec na patelni?jak lepiej.

    OdpowiedzUsuń
  5. Przepraszam, że dopiero dziś.
    Migdały sparzyć (zalać wrzątkiem na 1-2 minuty) i obrać. Wysuszyć na ręczniku papierowym i podpiec, najlepiej w piekarniku - około 5-8 minut, na jasnozłoty kolor - nie za mocno, bo ciasteczka będą brązowe.
    smacznego

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za odwiedziny i komentarz.